آماده سازی طرح جامع پنج ساله حوزه | تصویب هشت حوزه دانشی در شورای گسترش
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بیستمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با عنوان رسالت اساتید در هدایت تربیتی و علمی در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد.
آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در این مراسم با اشاره به این که اساتید نقش اساسی و مهمی را تربیت طلاب ایفا می کنند، اظهار داشت: مقام استادی و هدایت گری مطابق سخن امیرمؤمنان(ع) جایگاه بسیار والایی است که شما باید قدر آن را بدانید.
وی افزود: ما در حوزه پذیرش برای حوزه های علمیه تلاشی انجام دادیم که مبنای پذیرش، کیفیت و تواتمندی و هم ذهنی و هم شخصیتی باشد علاوه بر این که کمیت را هم لازم داریم ولی مسأله اصلی کیفیت و پرورش انسان های شاخص و ممتاز است.
مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: مدیریت حوزه برای پذیرش و افزایش کمی نداشته و نخواهد داشت هرچند نمی خواهیم نیازهای کمی را زیر سؤال ببریم، اجمالا باید گفت در این دو سال ضریب پذیرش و نمرات و شاخص های ورودی به حوزه را بالا برده ایم و در نتیجه میزان ورودی ها کمتر شده است.
وی با بیان این که نباید نگران کم شدن ورودی به حوزه باشیم، ابراز داشت: ما طلبه هایی می خواهیم که در طراز علمی بالایی باشند و بتوانیم از آنها استفاده بیشتری ببریم؛ مسأله دیگر مشکلات مالی است که حوزه با آن دست و پنجه نرم می کند ولی از سال ها پیش روندی دنبال شده که توانمندی ذاتی حوزه در این جهت افزایش پیدا کند.
آیت الله اعرافی ابراز داشت: شورای عالی و مدیریت این تلاش را دارد که از مرحله اسناد و برنامه ریزی های کلان عبور کند و به فضل الهی حوزه از این اسناد کلان که لازمه حرکت و عنصر پایه است عبور کرده ایم و بر اساس آن مجموعه دیگری با حضور ده ها نفر از اساتید برجسته حوزه از طرح ها راه اندازی شده است.
وی تصریح کرد: اولین نسخه برنامه پنج ساله حوزه نیز آماده شده که به زودی ارائه خواهد شد و نکته دیگر آن است که در ادامه کار قطعا نیازمندیم که هم نظر استاد و هم نظر فضلا برجستگان حوزه را بدانیم که در این زمینه هم اقدامات خوبی شده است؛ ما در یک برنامه جامع نزدیک به هزار طرح از سراسر کشور به دست ما رسیده که یک به یک بررسی و مسیر رسیدگی به آنها نیز مشخص شده است.
رییس جامعه المصطفی العالمیه در ادامه با تأکید بر توجه جدی حوزه به مطالبات رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگوار عنوان کرد: با عنایتی که اعضای محترم شورای گسترش داشته اند، حوزه طرح خود را در زمینه راه اندازی رشته های مختلف با تهیه زیرساخت های آن اعم از استاد، متن و برنامه ریزی های متعدد به تدریج ارائه خواهد شد که همین مسأله یکی از پاسخ های حوزه به انقلاب است.
وی بیان داشت: حوزه امروز بیدار و پویا و فعال بوده و هرگز جدای واقعیت های جامعه نیست ولی هرگز نمی گوییم که در مرتبه اعلی قرار داریم بلکه مشکلات زیادی هنوز پیش رو است؛ امروز هشت حوزه دانشی در نظام جامع حوزه با عنایت شورای گسترش تمام شده و برخی حوزه ها از جمله فقه باقی مانده که امیدواریم تا ماه های آینده نقشه جامع رشته ها و برنامه پنج ساله کامل شود.
آیت الله اعرافی یادآور شد: مسأله دیگر تعطیلات حوزه است که همیشه تأکید کرده ایم با وجود این که از همه مراکز علمی دیگر تعطیلات کمتری داریم ولی باز هم ضروری است دقت کنیم تعطیلات زیادی نداشته باشیم و به همین جهت برنامه های ویژه ای برای تابستان ها در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به طرح پژوهش در سطوح عالی خاطرنشان ساخت: این طرح در شورای پژوهش مطابق با سنت های حوزه تصویب شده است تا افق ها و ظرفیت های خوبی برای افراد مستعد ایجاد شود که انشاءالله اجرا خواهد شد و در حوزه بحث های اخلاقی و تربیتی هم طرح جامعی در معاونت تهذیب تهیه شده است.
مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدواریم شبیه سطح یک که کمیسیون های دائمی در حال فعالیت هستند در سطوح عالی هم این نکته امسال فعال شود و مجموعه پیشنهادات هم در طرح ها مورد توجه قرار بگیرد هرچند همه پیشنهادات قابل اجرا شدن نیست.
وی بیان کرد: در مورد هدایت علمی باید گفت که در حوزه سنت های دیرپایی داشتیم که استاد محور هدایت فرد بود و به همه ابعاد شخصیتی طلاب توجه می کرد که هنوز هم تا حد زیادی وجود دارد و آن چه در باب هدایت علمی وجود دارد این است که از سنت آزادی انتخاب درس و استاد باید صیانت کنیم.
آیت الله اعرافی در ادامه با بیان این که هرچه میزان آزادی هوشمند ارتقا بخشیده شود زمینه برای پیشرفت و رشد طلاب بیشتر فراهم می شود، تأکید کرد: البته طلبه در حوزه نباید در یک فضای بدون راهنما رها شود و استاد باید نقش هدایت گری، معلم بودن و مشاوری را با قدرت داشته باشد.
وی خاطرنشان ساخت: ما نیاز به استاد راهنما در حوزه های آموزشی و اخلاقی و تربیتی داریم که در کمیسیون های مختلف مطرح شده است؛ ما در حوزه آموزش از جمله امتحانات و مصاحبات و همین طور در حوزه های پژوهش و مهارت های اخلاقی و تربیتی مسائلی است که در فضای علمی و تربیتی طرح های جامعی تدوین کرده ایم.
مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: استاد باید فضای مشکلات و چالش های شاگرد را بشناسد و به صورت غیر مستقیم باید به آنها بپردازد ولی بدون تردید استادی را موفق می دانیم که از آسیب های کلان متوجه حوزه آگاه باشد، این که مواجهه با آسیب هویت حوزه ای داریم بزرگ است که خیلی از آسیب های جزئی و کلی به همین مسأله برمی گردد.
وی با بیان این که استاد باید هم آسیب ها را بشناسد و هم حوزه را از مشکلات صیانت کند، خاطرنشان کرد: شما حق داریم آسیب های متوجه حوزه در ابعاد اجتماعی، اخلاقی و سیاسی و علمی و پژوهشی را شناسایی کرده و به ما نیز تذکر بدهید؛ چراکه نیاز به حوزه ای بالنده و انقلابی و متوجه به ابعاد مختلف داریم./1330/پ۲۰۲/ج